top of page

#NORDSJØVEGEN

Anbefalt rundreiserute nr.1

Nordsjøvegen og Suleskarvegen

Kristiansand – Nordsjøvegen – Sandnes – Ålgård – Byrkjedal – Tjørhom - Suleskarvegen - Brokke – Bygland - Evje – Kristiansand.

Duration approx. (recommended time). 5 -7 days.
Total approx. 649 km

NORDSJØVEGEN

Nordsjøvegen er reiseruten langs havet. To eller fire hjul. Det spiller ingen rolle. Nordsjøvegen byr på et stort mangfold av opplevelser langs hele reiseruten.

Her ligger de, bygdene og byene langs Sørvest- kysten, akkurat som de har gjort i hundrevis av år.

Stundom kan det virke som at tiden har stått stille og at disse små stedene langs kysten ikke har oppdaget den iherdige utviklingen som ellers raser verden rundt.
Hvitmalte trehus, fargeglade båtstøer og sjøbuer, gårdsbruk og bygdesentrum langs hele kysten. Det er en karakteristisk arkitektur man finner langs kysten av Sør-Norge, og kystkulturen med sine tradisjoner går flere hundre år tilbake og gjør seg fremdeles gjeldende mange steder i dagens mange kystsamfunn.

Og her kan du finne det meste du kan ønsker deg av en ferie. Shopping i koselige nisjebutikker, trange gågater, små caféer og restauranter, hoteller med særpreg, naturen som strekker seg fra kilometervis lange strender til gammel skog, fjelltopper og kulturlandskap, festivaler, konserter, teater og ballett.

Opplevelsene ligger som perler langs hele reiseruten, for både voksne og barn. Ett tips er å bruke litt tid, og mange stopp, mest fordi naturen er så overveldende vakker. Nordsjøvegen leder deg på en reise i et herlig mangfold, og et spennende stykke Norge.

Start your trip in Kristiansand and follow 456, direction Vågsbygd. Follow Fv44, Nordsjøvegen to Sandnes. See your own travel description of Nordsjøvegen.
When arriving at Sandnes, follow the E39 to Ålgård and take off to Sirdal, Rv45 and up Suleskarvegen to Rysstad in Telemark. Here, an Rv9 runs down to Bygland and along Byglandsfjorden to Evje and on to Kristiansand.

Sirdal / Suleskarvegen
Naturen venter. Villrein, klatrefjell, Norges flotteste motorsykkelvei og 5000 sauer i veien.

Om sommeren er det varierte terrenget i Sirdal en fin base for vandrere. Stavanger turistforening har 1000 kilometer med merkede stier og mer enn 40 hytter i Sirdal og fjellområdene rundt, så her kan du gå fra hytte til hytte eller bare ta en latmannstur rundt hytteveggen. Hvis du følger stien fra Øygardstøl nær Sirdal, kommer du til Kjeragbolten – en stor stein som sitter klemt mellom to vertikale fjellvegger på mer enn 1000 meter. Er du tøff nok til å bli fotografert på selve bolten?

Vil du heller klatre, er det mer enn 100 boltede ruter i Sirdal. De største klatreområdene ligger i Hunnedalen, Liland og Sirekrok. Her kan både nybegynnere og erfarne sportsklatrere klatre og buldre til pumpen tar dem.
Sirdal er den sørlige inngangsporten til den ville og vakre Lysefjorden, med den smale Suleskarvegen som en eventyrlig start på reisen inn i Fjord Norge.

Suleskarvegen svinger seg fra Rogaland i vest, over fjellet gjennom Agder fylka og videre til Telemark- fra livlig bymiljø til rotekte kultur og herlig høgfjellsnatur.

Suleskarvegen er sommeråpen og har sitt høyeste punkt på 1050 m.o.h. Her er det også gjerne snø og høye brøytekanter midt på sommeren.

Fra Suleskar er det kort vei til Lysebotn og de 27 hårnålsvingene. Her er også parkeringsplassen for de som vil gå til Kjerag. Suleskarvegen inviterer til å ta livet med ro, stoppe opp og sjå deg rundt.
OBS: Suleskarvegen er vinterstengt 6.11 - 20.5.

Overnatting og aktiviteter langs rundreisene

Kom tilbake om en liten stund
Når innlegg er publisert, vil du se dem her.
Veibeskrivelse

Den flotteste kjøreopplevelsen mellomKristiansand og Haugesund får du ved å følge Nordsjøvegen - reiseruten langs havet, som er
ca 450 km.

Kristiansand mot vest
Følg E39 fra Kristiansand, retning Vågsbygd. Følg så FV 456 videre til Søgne. Følg deretter FV204 til du kommer til E39 igjen. Ta så retning Flekkefjord. Denne følger du til Mandal sentrum. Videre til Sånum og følg Hogganvikveien via Lunde til du igjen kommer inn på E39.  Følg så E39 retning Flekkefjord. Kjør til rundkjøring i Vigeland med symbolet «Lindesnes Fyr». Ta Rv460, til Lindesnes Fyr. Kjør ca. 15 km, til en kommer til Spangereid. Her følger du Fv401 til Lyngdal. Videre følges Fv43 til Farsund. Fv43 følger du retning Vanse og Lista Fyr. Kjør så litt tilbake og ta opp til venstre og følg Rv463 til Vanse. Her kommer en inn på Fv43 og kjør denne til du får Fv465 og skilt til Åpta. Der kommer du inn på E39 som du følger til Flekkefjord sentrum. Herfra følger du Fv44 mot Sokndal og til Egersund. Følg Fv44 til Vigre i Hå. Der tar du Fv507 og skilt til Orre, venstre side. Følg Fv510 til du kommer til Bore. Følg så skilt retning Sola. Ved Tjelta tar du til venstre ved skilt Vigdel. Følg skilt til Ølberg til venstre, og første veg til høyre. Kjør til T-kryss der du tar til venstre, kjører mellom flyplassen og havet og fortsetter til du møter Rv509 og tar på ny av til venstre. Når du kommer til Stavanger, skal du følge skiltene for E39, retning Haugesund. Du følger nå E39 gjennom undersjøiske tunneler til Rennesøy og til ferje fra Mortavika som går til Arsvågen på Bokn. Vi anbefaler at du tar en avstikker til Finnøy når en er på Rennesøy. Følg skilt. Når en har passert Vestre og Austre Bokn følger en E39 til en tar av til Rv47 retning Karmøy og Haugesund. Midt i den undersjøiske tunellen følger en skilt Haugesund på Rv47. Vi anbefaler at en tar en avstikker til Karmøy og Skudeneshavn.

Haugesund mot sør
Følg Fv47 fra Haugesund retning Karmøy / Skudeneshavn. Følg skilt Rv47 til Stavanger. Vi anbefaler at en tar en avstikker til Karmøy/ Skudeneshavn. Følg E39 videre gjennom Bokn, hvor en tar ferje fra Arsvågen til Mortavika på Rennesøy. Vi anbefaler at du tar en avstikker til Finnøy. Følg skilt. Følg så videre E39 retning Stavanger. I Stavanger tar du til høyre på Rv509 mot Sola. På Sømme ta av til høyre mot Sola Flyplass og kjør mellom stranden og flyplassen til neste veikryss. Her til høyre mot Ølberg og følg så skilting mot Tjelta der du møter Rv510. Ta til høyre mot Klepp. Etter Bore kirke møter du Fv507 og tar til høyre mot Orre. Herfra følger du Fv44 mot Egersund og Sokndal helt til Flekkefjord. Så følger du E39 til Kvinesdal. Rett etter brua tar du til høyre på Fv465, retning Farsund. Følg så skilt til Åpta og videre til Farsund. Herfra Fv43 til Lyngdal. I Alleen følger du skilt til høyre som angir Spangereid. Der møter du Fv460 som går til Lindesnes Fyr. Videre østover følg Fv460 til Vigeland sentrum og ta inn på E39 mot øst Og følg skilt retning Kristiansand. Følg så skiltanvisningene fram til Mandal sentrum. Så følger du E39 mot øst og tar til høyre ved skiltet Tregde. Følg skilt mot Valand, men ta av til høyre ved Harkmark kirke og følg skilt til Ålo og Lunde. Du kjører under E39, så straks til høyre og du møter Fv456. Ta denne mot høyre og følg den helt til Kristiansand.